Smid skoene!

Jeg bliver relativt ofte spurgt om, hvorfor jeg ikke går med sko. Hvis jeg skal svare helt ærligt, så plejer det at give anledning til diskussion, og diskussioner er noget som jeg ikke altid har tid til. I de fleste tilfælde, plejer jeg derfor at give et svar som folk ikke rigtig kan sige så meget til. F.eks. kan jeg finde på at svare, at det bare er noget jeg godt kan lide, og det er jo heller ikke forkert, men det er en smagssag, som folk ikke sådan RIGTIGT kan starte en diskussion om. De kan højest kommentere at det da er noget underligt noget, men det tager kortere tid end at diskutere.

Hvis jeg har tid, og hvis jeg ikke mindst kan mærke at spørgsmålsstilleren har tid og interesse, så vil jeg dog gerne svare mere uddybende:

Jeg startede med at gå barfodet, efter jeg faldt over hjemmesiden:
http://www.barefooters.org/
Det er en hjemmeside som indeholder en masse information om emnet, og de er meget pålidelige med gode kildehenvisninger.

Så baseret på min viden fra ovenstående hjemmeside, samt nogle søgninger på youtube, begyndte jeg at gå barfodet, fordi jeg kunne læse mig til at det var sundt, og derefter oplevede jeg at det også var sjovt. En
En anden ting jeg opdagede, var at (næsten) ingen andre i Danmark gør det, og når nu jeg havde lært om sundhedsfordelene ved det, syntes jeg at det var noget underligt noget, og så blev det ligeså meget en grund, at jeg måske kunne skabe lidt fokus på barfodslivet, som en sund mulighed som de færreste nok tænker over at de har.

Jeg har også fundet ud af, ved at bruge mig selv som forsøgskanin, at sko egentlig mest af alt er et statussymbol, fremfor en reelt praktisk beklædningsgenstand. Jeg mener: Bare tæer er da helt klart det mest ideelle til både regnvejr og tørrevejr. I regnen kan man træde i vandpytter uden at få våde sokker, og fødderne tørrer lynhurtigt ligeså snart man kommer indenfor. Det første du gør når du kommer hjem med våde sokker, er vel også at smide sokkerne ikke? Så er det da smartere at lade være med at tage dem på til at starte med.

Sådan kommer du i gang

Jeg er 100% med på at det kræver en del mod, at kaste sig ud i noget, som samfundet ser på som unormalt. Den gode nyhed er, at hvis du kan bryde den grænse, så har du faktisk løst den sværeste udfordring der er forbundet med at gå barfodet. Resten er et stykke kage, som man siger i England.

Det er godt nok ved at være lidt sent på start-up sæsonen, men du kan stadigvæk nå, at vænne dig til at gå mere barfodet, inden det bliver vinter og frostgrader, som man skal være rimelig erfaren for at kaste sig ud i.
Start med at gå barfodet, når du går rundt derhjemme. Når du har godt styr på det, så gå en kort tur på 5-10 minutter udenfor. Hvis du har have er det oplagt at starte der, hvor du kan være lidt mere privat omkring det, men hvis ikke du har, så kan du ligeså godt kaste dig ud i offentlige gå-ture først som sidst.

Din første vinter er din test-vinter. Det er denne vinter hvor du finder ud af hvordan dine fødder reagerer på kulde, og hvor mange minusgrader det må være, før du kan gå i et vist antal minutter. Måske får du din første mindre forfrysning denne vinter, men hvis du lytter til din krop, så bliver det ikke noget alvorligt. Her er et par vinter-tips:

  • Begynd at gå barfodet inden det bliver rigtig koldt, så der ikke både er opbygning af fodsåler, og lav temperatur på samme tid, at vænne sig til.
  • Krum dine tæer imellem hvert skridt du tager, når det er under 3 grader, så du holder gang i blodomløbet.
  • Gå kun korte ture. Hvor meget dine fødder kan holde til er individuelt, og det er ikke en ting jeg har kunne finde forskning i. Min personlige smertegrænse er at gå-ture i frostvejr maksimalt må vare en halv time, og endnu mindre hvis der er meget sne, men din egen grænse, er det kun dig selv, der kan finde frem til.
  • Gå indendørs eller tag sko på, hvis dine fødder bliver følelsesløse.
  • Varm ikke dine fødder op med varmt vand eller ved et varmeapparat/pejs. Pak dem evt. ind i et tæppe hvis det er, så de genopvarmer sig selv.
  • Vær forsigtig med at gå i sne. (De eneste gange jeg har fået forfrysninger, har været fordi jeg gik længere distancer i sne).

Så snart temperaturen er over 10 grader burde der slet ikke være noget at frygte ved længere ture. Glasskår har jeg aldrig skåret mig på, men hav altid et plaster med til hvis du støder storetåen.

God fornøjelse, og skriv meget gerne i kommentarfeltet herunder, hvis du har nogen spørgsmål til emnet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *